Αλκοόλ και Υπεύθυνη Κατανάλωση


Όλοι μας μπορεί να πίνουμε αλκοόλ που και που.

Αλλά είναι σημαντικό να το πράττουμε με υπευθυνότητα.



Υπάρχει υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ ?  

Τα προιόντα μας καταναλώνονται υπεύθυνα όταν καταναλώνονται με στόχο την ευχαρίστηση ενώ ταυτόχρονα διατηρείται το μέτρο. Είναι σημαντικό η κατανάλωση αλκοόλ να μην οδηγεί σε απώλεια του αυτοελέγχου ή να θέτει σε κίνδυνο την υγεία του καταναλωτή, και την προσωπική του ασφάλεια ή την ασφάλεια άλλων ανθρώπων.

Οι κυβερνήσεις πολλών κρατών, καθώς και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχουν εκδώσει οδηγίες για την «ασφαλή» ή «υπεύθυνη κατανάλωση» αλκοόλ απευθυνόμενοι σε ενήλικες.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ορίζεται ως «στάνταρ» μερίδα τα δέκα γραμμάρια καθαρού αλκοόλ, συστήνοντας τόσο σε άνδρες όσο και σε γυναίκες να μην ξεπερνούν τα δύο ποτά την ημέρα, άρα τα 20 γραμμάρια αλκοόλ.

Οι οδηγίες για την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ έχουν δημιουργηθεί για τους μέσους υγιείς ενήλικες.

Δεν απευθύνονται :

  • Σε νέους κάτω των 18 ετών, για τους οποίους η απαγόρευση κατανάλωσης αλκοόλ βάσει του νόμου 3730/2008
  • Σε άτομα που βρίσκονται σε καταστάσεις που επηρεάζονται από το αλκοόλ , όπως οι εγκυμονούσες
  • Σε όσους πάσχουν από υψηλή πίεση ή
  • Σε όσους λαμβάνουν κάποια φαρμακευτική αγωγή που δεν συνδυάζεται με το αλκοόλ
  • Σε όσους έχουν ιστορικό εθισμού ή διανοητικές διαταραχές.


Υπερβολική κατανάλωση

 Αυτό είναι το στάδιο πέρα από την ευχαρίστηση, φιλική προς τον καταναλωτή, υπεύθυνη κατανάλωση, η οποία δεν τροποποιεί ούτε την προσωπικότητα ούτε την κοινωνική συμπεριφορά. Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ θέτει τον καταναλωτή ή και άλλους σε κίνδυνο, για παράδειγμα σε περίπτωση οδήγησης.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι ?

Οι άμεσες παρενέργειες της υπερβολικής κατανάλωσης, είναι πως ο καταναλωτής δεν μπορεί πια να ελέγξει τα συναισθήματά του και έχει πρόβλημα συντονισμού. Η υπερβολική κατανάλωση για πολλές ώρες μπορεί να αποβεί μοιραία. Άλλες συνέπειες της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ είναι οι κοινωνικές δυσκολίες,  ο κίνδυνος της κατάθλιψης και η ηπατική νόσος.

Αλκοόλ και οδήγηση

Στις περισσότερες  χώρες της Ευρώπης η κατανάλωση αλκοόλ σε σχέση με την οδήγηση είναι θέμα της αυστηρής νομοθεσίας.

Η Ελλάδα βάσει του άρθρου 42 του Ν.2696/99 ΦΕΚ 57/23-3-1999 (Κύρωση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας)  θέτει  ως μέγιστο όριο αλκοόλ στο αίμα τα 0,5 g (καθαρό αλκοόλ / λίτρο αίματος).

Για κάθε άτομο, αυτό το επίπεδο αντιστοιχεί σε διαφορετικές ποσότητες καταναλωθέντος αλκοόλ και το επίπεδο αυτό πέφτει όσο περνάει η ώρα από την ώρα της κατανάλωσης: ένα υγιές άτομο αποβάλει από τον οργανισμό του 0,1 με 0,15 g/l αλκοόλ την ώρα.

Μερικές συμβουλές για τους οδηγούς

  • Δώστε χρόνο στον εαυτό σας να αξιολογήσετε το επίπεδο αλκοόλ στο αίμα σας (αναπνοή κλπ).
  • Καθυστερήστε την οδήγηση μέχρι το επίπεδο αλκοόλ στο αίμα σας να πέσει στα επιθυμητά επίπεδα. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να καταλάβετε το επίπεδο αλκοόλ στο αίμα σας.
  • Εάν αυτό είναι αδύνατον ή δεν είστε σίγουροι, αφήστε κάποιον άλλο να οδηγήσει ή καλέστε ένα ταξί για να πάτε σπίτι σας ή κοιμηθείτε σε κάποιον φίλο.
  • Οδηγώντας, με το επίπεδο αλκοόλ στο αίμα σας να είναι ίσο ή μεγαλύτερο του 0,5 g/l αυξάνετε το ρίσκο για ατυχήματα και αυτό είναι ποινικό αδίκημα.

Αυτά τα στοιχεία είναι μόνο ενημερωτικά/ενδεικτικά. Η υγεία, η κούραση, η φαρμακευτική αγωγή κλπ μπορούν να αυξήσουν αυτά τα επίπεδα αλκοόλ στο αίμα καταναλώνοντας την ίδια ποσότητα.